نکاتی درباره طراحی کاتالوگ و بروشور

امروزه بزرگترین کمک به فروش، انتقال ایده ها و فروش ایده ها میتواند داشتن کاتالوگی جامع و به روز باشد، کاتالوگی منسجم که همچون خود مدیران در نبود مدیران و پرسنل یک شرکت سخنگوی خوبی برای آنها باشند. طراحی کاتالوگ و دانش آن و مقدار آشنایی طراحان و دفاتر تبلیغاتی به بازار فروش میتواند کمک بسزایی به آنچه که شما انتظار دارید در داشتن یه کاتالوگ کمک کند.

طراحی کاتالوگ یکی از مهمترین و شاید به نوعی سخت ترین قسمت طراحی است . قسمتی که نقطه ضعف ها و ناکارآمدی هر طراحی را بخوبی برای اهل فن آشکار میسازد.
طراحی کاتالوگ دارای یک فوندانسیون تقریبا نامحسوس است. گاهی یک کاتالوگ بسیار نا ملموس و بلا استفاده است، چرا که در آن هیچ فوندانسیون یا اصطلاحا قالبی در نظر گرفته نشده .
کسی که یک کاتالوگ را بررسی می کند میبایستی پس از یک نگاه کوتاه قالب کاتالوگ در ذهنش مشخص شود، فرضا مشتری با یک نگاه کوتا متوجه میشود که اطلاعات فنی مورد نیاز خود را در یک کادر قرمز رنگ در گوشه سمت راست صفحات میتواند پیدا کند.
با تجربه و دیدی تیزبینانه میتوان همه نکاتی را که میبایستی در طراحی یک کاتالوگ زیبا و در عین حال ساده در کنار هم داشت.

کاتالوگ
اطلاعات طبقه بندى شده اى از مجموعه محصولات و یا خدماتى است که مى تواند از چند صفحه تا ده ها و یا صدها صفحه باشد. ممکن است جلد کاتالوگ جداگانه طراحی شده و صفحه هاى داخلى به صورت ثابت و یا مشابه صفحه آرایى می شوند.

بروشور
بروشور مجموعه اى از اطلاعات یا توضیحات درباره یک شرکت، یک محصول و یا خدمات است که می تواند از دو تا هر تعداد صفحه باشد. معمولا یک بروشور به صورت یکپارچه (جلد و صفحات داخلى) توسط یک طراح گرافیست، طراحی و اجرا می گردد.

بروشور مجموعه اطلاعات جزئی و خاص در مورد خاصیت یک محصول، فواید و عملکردهای احتمالی آن، نحوه مصرف، قیمت آن، تنوع رنگی (درصورت موجود بودن رنگ) و… است که در مجموع اطلاعاتی است که برای مصرف کننده مفید و انتخاب محصول را توسط مصرف کننده آسان تر می سازد.

مثلا اگر شما تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی هستید، بروشور محصولات شرکت شما می تواند به این صورت باشد: بروشور محصولات شامپو حاوی: انواع سری شامپوهای تولید شده اعم از شامپو سیر (مخصوص موهای چرب ، خشک و معمولی)، شامپو عصاره گندم (مخصوص موهای چرب، خشک و معمولی)، شامپو حجیم کننده مو (مخصوص موهای چرب، خشک و معمولی) و… که هر یک حاوی اطلاعاتی مربوط به خواص و فواید محصول، نحوه استفاده و مدت زمان مصرف، قیمت محصول، تفاوت هر یک از محصولات با یکدیگر و … که تمامی این اطلاعات برای مصرف کننده، داده می شود تا از میان آنها یکی را بر اساس توضیحات مندرج، انتخاب کند.

بروشور معمولا ارزان تر از کاتالوگ هستند و در اندازه های مختلف و با سلیقه شما چاپ می شوند. تیراژ آنها بالاست، بدلیل آن که در میان مصرف کنندگان بیشماری توزیع گردد. گرم کاغذ آنها می تواند به دلخواه انتخاب شود، اما معمولا با گرم پایین چاپ می شوند تا هم ارزانتر تمام شوند هم خواندن آن ها برای مصرف کننده ساده تر باشد.

کاتالوگ به مجموعه گردآوری شده از محصولات یا خدمات ارائه شده یک شرکت و یا یک سازمان با ریزترین اطلاعات مورد نیاز برای فروشنده یا واسطه آن کالا یا خدمات گفته می شود.

در واقع کاتالوگ ها برای اشخاصی که رابط میان تولید کننده و مصرف کننده می باشند، تهیه می گردد. این اشخاص خریداران عمده یا کسانی هستند که نقش مثلا فروشنده یا مغازه دار، نقش واسطه میان ارائه دهنده خدمات و گیرنده خدمات مانند مثلا شرکت های مخابراتی و … را بازی می کنند. کاتالوگ برای معرفی کالا یا خدمات به این اشخاص یا موسسات، تهیه می گردد و حاوی اطلاعاتی هست که تنها به درد آنها می خورد و این اطلاعات ضروری نیست برای مصرف کننده معنی و مفهومی داشته باشد.

به طور مثال، اگر شما تولید کننده یک محصول آرایشی و بهداشتی هستید، کاتالوگ شما برای داروخانه ها، مغازه دار ها و یا واسطه های پخش این محصولات تهیه و طراحی می گردد و حاوی اطلاعاتی در مورد محصولات شما به صورت کلی یا جزئی است. مثلا کاتالوگ شما می تواند شامل کلیه تولیدات تان از قبیل صابون، شامپو، کرم و … باشد که آنها نیز به نوبه خود ریزتر شده و شامل انواع شامپو و انواع کرم باشد، یا می توانید کاتالوگ جداگانه های برای هر کدام از محصولات خود مثلا مجموعه شامپوها یا کرم ها، تهیه کنید. چیزی که مهم است اطلاعات داخل این کاتالوگ ها است. این اطلاعات شامل قیمت محصول، سایز محصول (در صورت نیاز) تعداد محصول در یک کارتن، اندازه کارتن، قیمت کل کارتن، تعداد رنگ از هر محصول در کارتن (در صورت ضروری بودن) و … واضح است که این اطلاعات برای فروشنده یا واسطه تهیه شده است و به مصرف کننده مربوط نمی شود.

طراحی و چاپ کاتالوگ ها معمولا گرانتر است و به تعداد مورد نیاز چاپ می گردند. چاپ آنها محدود است و برای تعداد خریداران و عرضه کنندگان عمده ای که شرکت شما با آنها کار می کنند، تهیه و چاپ می شوند. گرم کاغذ آنها معمولا بالای ۲۰۰ گرم است و از کاغذهای کلفت یا مقوا با گرماژ بالا در طراحی و چاپ آنها استفاده می شود. اندازه و سایز و تعداد برگ های آن نیز بسته به نیاز شما و سلیقه تان متفاوت می باشد و از الگوی خاصی تبعیت نمی کنند.

قیمتهاى پایه در تعرفه به تشخیص و موافقت طراح گرافیک و کارفرما برحسب مواردى ذکر شده زیر افزایش یا کاهش مى یابند.

پیشینه و میزان تجربه حرفه اى طراح براى انجام طراحى و اجراى کار.
ساعات صرف شده براى طراحى و اجراى سفارش
میزان دفعات ویرایش مجدد به دلیل نقص اطلاعات
وسعت تولید و تعداد مخاطبان کار، با توجه به تیراژ و یا استفاده از طرح در سطح محلى، شهرى، کشورى و یا بین المللى.