webgohar.ir - 19

به هر گونه دورنمای وسیع سراسری از یک فضا، سَراسَرنَما یا پانوراما گفته می‌شود. در قرن ۱۹، زمانی که انسانها عکاسی سراسرنما را اختراع کردند، به هم چسباندن عکسها تنها راه ساخت سراسرنما بود. در سال ۱۸۵۱ مارتین بهرمانکس چند عکس از تپه ریکون در سانفرانسیسکو گرفت. گفته می‌شود که این عکس در اول ۱۱ قسمت بود. از این تصویر ما می‌توانیم تپه رکون را با چندین عکس به هم چسبیده شده مشاهده کنیم، پس عکس سراسرنما اینگونه بوجود آمد. کلمه پانوراما از معادل انگلیسی آن یعنی Panorama گرفته شده‌است. کلمه Panorama خود از ترکیب Pan (به معنی all = همه) و rama (به معنی sight = دید) ساخته شده‌است؛ پس می‌توان آنرا «چیزی که همه اطراف را در بر می‌گیرد» معنی کرد. به همین دلیل عکس‌های پانوراما را در فارسی عکس‌های سراسرنما نیز می‌نامند. به هر گونه بازنمایی یک منظره با زاویه‌ای باز چه در نقاشی، عکاسی یا فیلم‌برداری نیز سراسرنمایی گفته می‌شود.

چنانچه بخواهید از یک موضوع یا منظره وسیع بدون فاصله گرفتن زیاد عکسی تهیه کنید، عکاسی پانوراما مناسب ترین روش خواهد بود.به کمک پاناروما میتوانید محیط بسیار گسترده تری از روش معمول را در کادر قرار دهید بدون آنکه نیاز به لنز های عریض یا فاصله گرفتن زیاد از سوژه داشته باشید. مثلا در یک عکس پاناروما میتوانید که از شرق تا غرب شهر خود را در عکس گنجانده و حتی عکس های ۳۶۰ درجه ای تهیه نمایید.

عکس‌های سراسرنما عکس‌هایی هستند که فضای وسیعتری نسبت به عکس‌های معمولی را پوشش می‌دهند؛ و نحوهٔ ساخت آن‌ها چنین است که با کنار هم قرار دادن تعدادی عکس معمولی به‌وجود می‌آیند.

انواع عکس های پاناروما :

تصاویر پانارومابه طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

۱ـ پانارومای عریض (عموماً با جابجایی دوربین): که می‌تواند از چندین عکس به هم پیوسته در عرض تشکیل شود و قابلیت پرینت بر روی کاغذ را دارد.

۲- پانارومای ۳۶۰ درجه و کمتر (نام دیگر:افقی)(عموماً با چرخاندن دوبین): این نوع پاناروما در عرض به صورت ۳۶۰ درجه با گرفتن چندین عکس تشکیل می‌شود و با فرمتهای فلش و mov (فرمت نرم‌افزار Quick Time) قابل پخش در کامپیوترها می‌گردد به طوری که اگر در عرض تصویر را ادامه بدهید می‌توانید همه قسمتهای عکس گرفته شده را مشاهده کنید. انگار که در جایی ایستاده و در عرض دور سر خود می‌چرخید و همه جای محل ایستادن خود را مشاهده می‌کنید.

۳- پانارومای ۳۶۰ در ۱۸۰ درجه و کمت (نام دیگر:افقی و عمودی)(عموماً با چرخاندن دوبین): این نوع عکس که پیشرفته ترین نوع سراسرنما می‌باشد همانند نوع شماره ۲ می‌باشد با این تفاوت که تصویر تنها به عرض ختم نمی‌شود بلکه شما می‌توانید ارتفاع را نیز ببینید یعنی همه زوایای محیطی که در آنجا قرار گرفته‌اید قابل مشاهده می‌گردد. این نوع پاناروما نیز با فرمت فلش و mov ساخته می‌شود و حتی می‌توانید با فرمت اجرایی تبدیل به یک تور مجازی گردد.

تعداد عکسی که برای ثبت یک عکس پاناروما  لازم است، بستگی به فاصله کانونی دارد. هرچه فاصله کانونی بیش‌تر باشد، (یعنی بزرگنمایی بیش‌تر و زاویه دید کمتر) در هر عکس قسمت کمتری از صحنه جای می‌گیرد و باید عکس‌های بیش‌تری گرفت.

نقش عکس پاناروما و تور مجازی در تبلیغات

همانطور که قبلا در مطلب عکس های پاناروما اشاره شده است، عکس پاناروما ماده اولیه تهیه تور مجازی است، که خود حاکی از اهمیت بالای عکاسی پاناروما در طراحی و اجرا تور مجازی است.

در نتیجه نقش عکس های پاناروما شرط لازم برای طراحی و اجرای تور مجازی است.

تور مجازی (پانورامای ۳۶۰ درجه) با مزایای بسیاری که بصورت کلی شامل :

عدم محدودیت های زمانی و مکانی

کارگردانی کاربر و بیننده

در دسترس بودن برای همه

ایجاد بیشترین حس تعامل با کاربر و محیط

امکان ارائه نسخ آنلاین و آفلاین باعث شده است در امر تبلیغات ابزاری بسیار کار آمد و مقرون به صرفه باشد.

نقش عکس های پاناروما و تور ۳۶۰ درجهدر تبلیغات

برای مثال شما برای تبلیغات خود اقدام به چاپ و نصب بنر در مکان های پر تردد شهر می کنید حال این سوال مطرح می گردد که حداکثر چند نفر تبلیغات شما را می بینند؟! کل شهر؟ در صورتی که با استفاده از نسخه آنلاین تور ۳۶۰ درجه شما میتوانید خودتان را به میلیون ها نفر در سرتاسر دنیا معرفی کنید و یا اینکه شما حداکثر به چه میزان میتوانید مجموعه خود را در یک بنر معرفی کنید؟ نهایتا در چند جمله و چند عکس. در صورتی که با تور مجازی شما مجموعه خود را بصورتی کامل به کاربران نشان می دهید که بیشترین حس تعامل را با آنها ایجاد میکند و آنها فکر میکنند که دقیقا در مجموعه شما هستند و همه چیز را همانگونه که هست می بیند.

بنر شما چه مدت در سطح شهر قرار میگیرد؟ یک ماه ؟ سه ماه؟ و یا یک سال ؟ در صورتی که تور ۳۶۰ درجه ابزاری است که برای شما بصورت ۲۴ ساعته و ۳۶۵ روز سال تا ابد با شماست و همیشه و در همه حال در حال معرفی شماست.

آیا هزینه تبلیغات بنر و تور ۳۶۰ درجه قابل مقایسه است ؟!

برای مثالی دیگر شما برای معرفی مجموعه خود کاتالوگ تهیه میکنید و یا در نزدیکی محل خود از پیک های تبلیغاتی و یا تراکت استفاه می کنید، چند درصد از تبلیغات شما دیده می شود؟ چند درصد از کسانی که تبلیغات شما را می بینند نیاز به محصولات و خدمات شما دارند؟

این در حالی است که شما با معرفی خود بوسیله تور ۳۶۰ درجه تبلغیاتی می کنید که دقیقا بازار هدف شما را نشانه گرفته و اکثر کسانی که تور ۳۶۰ درجه مجموعه شما را می بینند قصد آشنایی بیشتر با خدمات و تجهیزات و امکانات شما را دارند و تبلغیات موثر دقیقا یعنی مجموعه شما به کسانی معرفی شود که در جستجوی شما هستند و قصد استفاده از محصولات و خدمات شما را دارند.

تور ۳۶۰ درجه  نه تنها از لحاظ تبلیغاتی ، معرفی مجموعه شما را بر عهده دارد، بلکه از لحاظ خدماتی نیز جزء خدماتی است که شما در اختیار کاربران و مشتریان خود قرار می دهید و برای آنها آسایش بیشتری را فراهیم می کنید.

نکته مثبت دیگر تور ۳۶۰ درجه در نسخه آفلاین آن است که بصورت سی دی مالتی مدیا شما میتوانید به راحتی با ارائه سی دی ها تبلیغاتی خود با لیبل مجموعه شما به مشتریان خود علاوه بر تبلیغات موثری که دارد از نیروی تبلیغی قوی تری بنام تبلغات دهان به دهان استفاده کنید که مشتریان شما با در دست داشتن سی دی تور ۳۶۰ درجه شما بصورت کاملا رایگان برای شما تبلیغ میکنند و با ارائه و نمایش تور مجازی شما به دستان و آشنایان خود که نیاز به خدمات و محصولات شما دارند باعث افزایش تبلیغات و در نتیجه فروش و خدمات رسانی بیشتر شما می شوند، چرا که همزمان تبلیغات موثر تری است و هم اینکه دقیقا شما به کسانی معرفی می شوید که در جستجوی محصولات و خدمات شما هستند.

نمای مجازی رستوران نایب
نمای مجازی مجتمع تجاری الهیه
نمای مجازی باشگاه بولینگ انقلاب
نمای مجازی  هتل پارسیان کیش